Naming, czyli jak wymyślić dobrą nazwę
Naming jest działem marketingu, który zajmuje się tworzeniem nowych nazw firm, usług czy produktów. Jest to także jeden z etapów brandingu, czyli budowania świadomości marki. Nowa nazwa musi charakteryzować się odpowiednimi parametrami i cechami by mogła przyjąć się w środowisku rynkowym i zostać zaakceptowana przez grupę docelową firmy. Jakie cechy posiada wzorcowy naming?
Zabieramy się do pracy
Na samym początku prac nad nazwą musimy uzyskać od klienta brief, który będzie precyzował następujące kwestie i odpowiadał na pytania:
- Czy nazwa ma pochodzić z języka polskiego, angielskiego czy innego? Jeśli tak to jakiego?
- Jakie są główne wartości jakimi kieruje się firma?
- Jaka jest jej grupa docelowa?
- Jakie są jej mocne strony?
- Z jakimi wartościami ma być kojarzona marka?
- Czy nazwa ma być męska czy żeńska?
Nawet jeśli nie uda nam się uzyskać wyczerpujących informacji na zadane pytania, przesłany brief zawsze powie nam coś o kliencie i reprezentowanej przez niego firmie. Jeśli brief nie spełnił naszych oczekiwań, zawsze możemy dopytać, doprecyzować nurtującą nas kwestię.
Znaczenie
Nazwa z reguły powinna coś znaczyć, być hybrydą dwóch lub więcej słów. Firmy rzadko decydują się na nazwy abstrakcyjne, niezwiązane z marką. Osoby zajmujące się namingiem przykładają ogromną wagę do tego by nazwa dobrze brzmiała. Dzięki temu będzie wpadać w ucho i stanie się chwytliwa – co stanowi kluczowy element kreowania nazwy firmy, marki, produktu czy usługi.
Kolejną cechą charakterystyczną dobrej nazwy jest łatwość jej zapamiętania. Nazwa nie powinna być za długa. Wzorcowy przykład dobrze skonstruowanej nazwy zamyka się zwykle w maksymalnie dwóch oddzielnych wyrazach. Zapamiętanie nazwy, która składa się z więcej niż dwóch wyrazów może być kłopotliwe.
Nie koncentrujmy się na wymyśleniu jednej nazwy. Do klienta powinny trafić trzy propozycje prezentujące odmienny tok myślenia. Tylko wtedy klient będzie miał porównanie i będzie szybciej mógł się zdecydować na tę, która najbardziej przypadła mu do gustu. W dobie ogromnej konkurencji rynkowej, profesjonalny naming jest czymś co wyróżnia z tłumu. To właśnie dlatego cieszy się ogromną popularnością, wśród wszystkich tych, którzy wiedzą jak ogromną moc ma chwytliwa nazwa, budząca właściwe skojarzenia na temat marki.