Content marketing w 2016r. - najważniejszym trendem?
Eksperci z branży już od kilku lat podkreślają rolę content marketingu jako niezbędnego narzędzia w strategii marketingowej każdej firmy, nie dziwi więc fakt, że stał się on jednym z najgorętszych trendów na 2016 rok.
AdBlock – coraz bardziej popularny
Coraz więcej internautów broni się przed niechcianymi reklamami, instalując na swoich komputerach programy do ich blokowania tzw. AdBlocki – ich liczba w ciągu ostatniego roku wzrosła o 41%, a Polacy znajdują się w czołówce, zaraz za Grekami, jeżeli chodzi o korzystanie z tego rodzaju oprogramowania. Będzie więc coraz trudniej dotrzeć do klienta z tradycyjnym komunikatem reklamowym.
Z tego powodu w 2016 roku stosowanie content marketingu stanie się nie tylko dobrze widzianą praktyką, ale wręcz koniecznością bez względu na to czy chodzi o małe przedsiębiorstwo czy międzynarodowy koncern. Dobrze przygotowane treści powinny nie tylko być użyteczne dla czytających, ale przede wszystkim wzbudzać ich emocje i zachęcać do dialogu z marką.
Klienci na szczęście wciąż doceniają tworzone specjalnie dla nich treści. Aż 90% ankietowanych (badania Content Marketing Institute) ocenia je jako użyteczne, a 78% uważe, że firmom tworzącym spersonalizowane treści zależy na budowaniu trwałych relacji ze swoimi klientami.
Większe wydatki na marketing treści
Wspomniane badania potwierdzają, że firmy w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z potrzeby prowadzenia regularnych działań content marketingowych. Aż 88% przedsiębiorstw z segmentu B2B stosuje dziś content marketing. Spośród nich niemal 78% przyznało, że położyło większy nacisk na ten rodzaj marketingu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest więc niemal pewne, że jeżeli Twoja firma nie wdroży takiej strategii, Twoja konkurencja z pewnością to zrobi. Wybieraj różne formy komunikatów i zadbaj o ich odpowiednią dystrybucję a zwiększysz widoczność swojej firmy w sieci.
Postaw na jakość, ilość jest drugorzędna
Czasy, w których wystarczyło prowadzić firmowy blog czy publikować interesujące posty na Facebooku, aby osiągnąć ruch na stronie, dawno odeszły w zapomnienie. Dziś, aby przyciągnąć użytkowników na swoją stronę internetową trzeba wyróżnić się użytecznymi treściami wysokiej jakości, dodatkowo podanymi w przystępnej formie. Lepiej publikować krótsze artykuły, które są przemyślane i dopracowane niż przypadkowe informacje, tylko dlatego, że trzeba coś zamieść na blogu.
O tę jakość będzie trzeba coraz bardziej dbać. Powstają bowiem specjalne systemy do automatycznego tworzenia treści, które są w stanie składać spójne i wartościowe teksty. Ich dodatkową zaletą może być fakt, że produkują komunikaty w czasie krótszym niż człowiek, bez uczucia zmęczenia czy braku weny – a to za jakiś czas może być poważną konkurencją dla tradycyjnych sposobów pisania.
Wideo numerem jeden
Większe znaczenie będą również zyskiwać treści wizualne i animowane. Internauci są coraz bardziej niecierpliwi – oczekują treści, które będą mogli szybko i łatwo przyswoić. Eksperci uważają, że w nowym roku wideo stanie się podstawowym rodzajem komunikatu marketingowego.
Z upodobania do szybkich i podanych w atrakcyjnej formie treści wynika jeszcze jedna tendencja. Przyciągające dziś klienta opowieści z życia firmy, jej budowania, historie o pokonywaniu przeciwności i pracowaniu na sukces, być może będą musiały ustąpić miejsca krótszym formom. Chcesz, by internauci zainteresowali się historią Twojego biznesu, napisz krótką anegdotkę lub pokaż filmik przedstawiający ciekawy moment w pracy.
Komunikacja tu i teraz
Wiadomo, że klienci coraz częściej oczekują niemal natychmiastowej odpowiedzi na wysyłane do firmy zapytanie. Przedsiębiorcy powinni więc reagować możliwie szybko nie tylko na potrzeby klientów, ale również na to, co dzieje się w ich branży. Oczywiście nadal ważne będzie planowanie działań, przemyślane decydowanie o tym kiedy i gdzie zamieszczać określone treści, trzeba jednak zostawić sobie margines na nieprzewidziane wydarzenia, by zawsze móc zabrać głos w kwestiach, które są w danym momencie ważne dla ich biznesu.
W obliczu tych prognoz z pewnością nie będzie przesadą użycie dobrze znanego stwierdzenia, że "content still is a king".