Dlaczego Twój biznes Ci nie wychodzi?
Zakładając firmę mamy co do niej wielkie plany, ambicje i wiarę w to, że już niedługo będziemy za jej sprawą milionerami. Rzeczywistość jednak bardzo często okazuje się dużo bardziej brutalna i nie dość, że nasze konto dalekie jest od siedmiocyfrowych kwot, to czasami jest wręcz tak, że nasz biznes nie daje nam nawet możliwości utrzymania siebie i swojej rodziny. Dlaczego jednym się udaje, a innym nie?
Własny biznes
Prowadzenie firmy wymaga wielu umiejętności, dlatego nie jest to takie proste. Niektóre osoby są stworzone do prowadzenia swojej firmy, inne jednak bardziej nadają się do roli pracownika. Osoby zakładające firmę muszą cechować się cierpliwością i wytrwałością, muszą także być ambitne, zdyscyplinowane i zmotywowane do działania. Oczywiście nie oznacza to, że pracownik korporacji nie potrzebuje takich cech, po prostu, nie dla wszystkich osób bycie sobie samemu szefem jest dobrym rozwiązaniem.
Będąc właścicielem mikroprzedsiębiorstwa najczęściej sami musimy zadbać o wszystkie aspekty prowadzenia firmy. Rozpoczynając od wszelkich spraw prawnych i urzędowych, poprzez stworzenie produktu lub usługi, aż po samą sprzedaż i marketing firmy. Wiele małych firm pomija bardzo ważną kwestię, jaką właśnie jest promocja firmy. Często to właśnie jej brak jest powodem, przez który przedsiębiorstwa upadają.
Produkt wysokiej jakości
Zacznijmy od początku, ponieważ pierwszą podstawą powodzenia biznesu jest oferowanie dobrego produktu (usługi). Nie ma takiej możliwości, żeby firma sprzedająca przykładowo krzesła, które rozlatują się po niedługim czasie, utrzymała się na rynku. Owszem początkowo może ona mieć świetną sprzedaż, bo krzesła są ładne, wygodne, designerskie i w przystępnej cenie, ale wiadomość o niskiej jakości produktu, szybko się roznosi i nie dość, że firma traci pozyskanych klientów to nie pozyskuje ona nowych.
Dlatego jeśli zastanawiamy się czemu nasz biznes nie wypalił, a sprzedawaliśmy produkty średniej jakości to mamy odpowiedź.
Atrakcyjna cena
Zaczynając działalność, nie warto jest od samego początku narzucać zbyt wysokiej ceny. Zrozumiałe jest, że chcemy więcej zarobić, ale często oferując produkt w korzystniejszej cenie, zanotujemy większe zyski, ponieważ dużo więcej osób go od nas kupi.
Oczywiście możemy też wychodzić z założenia, że na przykład tworzymy ekskluzywną markę odzieżową i nasze ciuchy po prostu muszą swoje kosztować. Na takie rozwiązanie mogą sobie zazwyczaj pozwolić jedynie osoby, których jest to kolejna działalność, mające stałe źródło dochodów i które stać na to, żeby przez pierwszy okres (który może trwać dosyć długo) nie zarabiać, a wręcz dokładać do biznesu. Druga opcja to bycie osobą znaną najlepiej lubianą, wtedy ktoś będzie chciał kupić produkty ze względu na nasze nazwisko.
Grupa docelowa
Jeśli jest coś do wszystkiego to zazwyczaj jest to do niczego. Tak też jest z naszymi produktami. Jeśli chcemy kierować je do każdego, bez względu na jego wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania, to bardzo ciężko będzie nam znaleźć naprawdę zainteresowanych klientów. A wydawać by się mogło, że uniwersalny produkt znajdzie szerokie grono odbiorców. Jednak w dzisiejszych czasach każdy klient chce być traktowany indywidualnie i wyjątkowo.
Najlepiej jeszcze przed zaprojektowaniem produktu dobrze jest zastanowić się dla kogo ma być on przeznaczony. W ten sposób można dostosować go do konkretnego typu klienta, przez co zwiększa się nasza sprzedaż.
Promocja produktu
Nawet produkt o najwyższej jakości i najniższej cenie nie sprzeda się jeśli nikt o nim nie będzie wiedział, dlatego tak ważna jest jego promocja.
Marketing oferuje nam wiele narzędzi, jakie możemy wykorzystać do wypromowania naszej firmy i jej produktów. Umiejętne ich wykorzystanie daje nam bardzo duże szanse, na to że nasz biznes będzie się rozwijał, sprzedaż zwiększała, a na konto będą spływały coraz większe pieniądze.
To jakie metody promocji produktu zastosujemy, zależne jest od branży w jakiej działamy. Inaczej będziemy promować odzież, inaczej usługi stolarskie, a inaczej części samochodowe. Na pewno dobrze jest skupić się na reklamie w internecie, ponieważ obecnie jest to jedno z największych mediów, gdzie społeczeństwo poszukuje informacji.
W przypadku kampanii reklamowej również, tak jak wcześniej było wspomniane, bardzo ważne jest określenie grupy do jakiej ma być ona kierowana, co pozwoli nam na zaoszczędzenie pieniędzy oraz trafienie do klientów, którzy będą faktycznie zainteresowani naszymi produktami.
Prowadząc firmę trzeba mieć cały czas rękę na pulsie i podążać zgodnie z rozwojem rynku i obecnymi trendami. Nie można zapominać zarówno o wysokiej jakości produktu jak i o jego promocji, ponieważ nic samo się nie sprzeda.