Jak wykorzystać blog do promocji firmy?
Blog już dawno przestał być tylko formą pamiętnika. Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna zauważać w nim ogromny potencjał biznesowy. W jaki sposób można wykorzystać blog do promocji firmy?
Sięgając do historii, pierwsze blogi powstały w 1997 roku i nazywały się weblogi od słów „web” i „log”. Dopiero później zabrano pierwsze dwie litery tej frazy i powstał „blog”. Nazwę tym elektronicznym pamiętnikom nadał John Barger, a Peter Merholz skrócił ją do czterech liter.
Czym jest blog?
Blog to forma dziennika, w którym regularnie zamieszczane są wpisy. Autorem treści udostępnianych na blogu jest jego właściciel. Możliwe jest ocenianie i komentowanie wpisów przez innych użytkowników sieci. Jeszcze niedawno blogi miały formę osobistej strony internetowej, która była traktowana jako pamiętnik. W wielu przypadkach tak jest do tej pory. Jednak zaczęły powstawać również blogi tematyczne, eksperckie i firmowe. Przedsiębiorstwa zaczęły zauważać, że prowadzenie bloga może przyczynić się do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Dzięki blogom, przedsiębiorstwa mogą lepiej poznać potrzeby rynku i dostosować się do nich, a także wykreować wizerunek swojej firmy w sieci.
Wykorzystanie sieci do promocji firmy
Internet to nie tylko strona www. Zasoby sieci są ogromne, dlatego ważne jest, aby jak najbardziej z nich skorzystać. Wykorzystanie mediów społecznościowych, a w tym blogów jest świetnym sposobem na wypromowanie swojej firmy. Czym kierować się w prowadzeniu bloga, aby było to najlepsze dla firmy?
Trzeba pamiętać, że blog firmowy to nie pamiętnik szefa, ani żadnego z pracowników. Pisanie o tym, że dostaliśmy mandat w drodze do pracy, czy o tym, że kierownik działu wziął ślub w zeszły weekend, nie jest właściwym działaniem. Oczywiście na blogu można się chwalić, ale raczej newsy powinny dotyczyć osiągnięć firmy, takich jak zdobycie prestiżowej nagrody, udział w konkursie branżowym i tego typu informacje. W ten sposób jesteśmy w stanie zyskać miano eksperta w oczach naszych przyszłych i obecnych klientów.
Zaufanie i szacunek można również zbudować samym dodawaniem wartościowych treści. To co piszemy ma znaczenie i nasi czytelnicy naprawdę to czytają, dlatego bardzo ważne jest, aby pisać o tym na czym się znamy.
To jak dobierzemy słowa również ma znaczenie. Wpisy powinny być pisane językiem zrozumiałym dla każdego przeciętnego użytkownika. Nawet jeżeli dla nas pewne słowa z branży wydają się jasne i oczywiste, pamiętajmy o tym, że nie każdy jest w temacie, dlatego dobrze jest je wytłumaczyć, w ten sposób wszyscy czytelnicy będą czuć się komfortowo.
Mogłoby się wydawać, że samo prowadzenie bloga nie ma nic wspólnego z promowaniem naszej firmy. Nic bardziej mylnego. Właśnie poprzez regularne zamieszczanie branżowych wpisów, aktywność na blogu oraz dzielenie się swoją wiedzą, promujemy swoją działalność. Dajemy się poznać społeczeństwu internetowemu, jako przyjacielska i rzetelna firma, która podąża z biegiem czasu i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Wpisy typowo promocyjne, takie jak opisywanie produktów, czy usług, jakie znajdują się w ofercie naszej działalności, również można publikować, jednak z umiarem. Blog nie ma być elektroniczną formą gazetki promocyjnej. Wystarczy, że od czasu do czasu zamieścimy wzmiankę dotyczącą nowości lub promocji, a użytkownik, jeśli będzie chciał, sam dotrze do potrzebnych mu informacji.
Aktywność na blogu
Prowadzenie bloga to nie tylko publikowanie wpisów. Jeśli mamy swoich czytelników, to na pewno będą pojawiać się także uwagi do nich w postaci komentarzy. Czasami przychylnych, a czasami mniej. Negatywnych opinii nie należy usuwać, a mądrze na nie odpowiedzieć, a jeśli są słuszne to się do nich zastosować.
Poprzez czynny udział w dyskusji pod wpisami możemy nawiązać bliższą relację z czytelnikami, a także dowiedzieć się, co możemy poprawić, aby bardziej dostosować się do potrzeb klientów.