Marketing internetowy – najczęściej popełniane błędy
Prowadzenie firmy nie jest łatwą sprawą. Trzeba cały czas mieć głowę na karku i dbać o wszystkie czynniki, które mają wpływ na jej rozwój. Dobry marketing przedsiębiorstwa często jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Jednak mało który przedsiębiorca ma odpowiednią wiedzę i umiejętności, które pozwalają mu dobrze wykonywać obowiązki marketingowca, dlatego też zdarzają się błędy przy pracy, które mogą skutkować brakiem rozwoju firmy i stratą finansową.
Sprecyzuj grupę docelową
Oferując produkty lub usługi naszej firmy, musimy wiedzieć, dla kogo są one przeznaczone. Nigdy nie jest tak, że coś jest dla wszystkich. Grupa odbiorców może być duża, ale musi być ona ściśle określona.
Promowanie produktów na oślep może okazać się strzałem w kolano. Jedynie wydamy pieniądze, a informacja i tak trafi do osób, które w większości nie są zainteresowane naszą ofertą. W wielu przypadkach to właśnie jest główną przyczyną niepowodzenia przedsiębiorstwa.
Jak określić grupę docelową? Najlepiej zrobić to pod kilkoma względami takimi jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, zarobki oraz zainteresowania. Dzięki temu, że określimy te poszczególne elementy, nasza grupa odbiorców zdecydowanie się zawęzi, przez co oferując tylko tym osobom nasze produkty, mamy duże szanse, że zyskamy realnych klientów.
Nie podawaj na wstępie ceny
Wiele osób przy zakupie czegokolwiek kieruje się ceną, dlatego jeśli już na samym początku będzie ona znana, a jednocześnie konkurencja będzie oferowała podobne produkty w niższej cenie to z góry jesteśmy na pozycji straconej. Natomiast, jeśli najpierw uda się nam przekonać użytkownika do naszej oferty, to pomimo tego, że cena będzie nieco wyższa niż proponuje konkurencja, to są duże szanse, że będzie on nadal zainteresowany kupnem właśnie naszego produktu.
Jeśli cena jest pierwszą rzeczą, jaką zauważamy w reklamie, to jest to po prostu źle przemyślana promocja produktu.
To klient jest najważniejszy
Tworząc reklamę, nie warto rozpisywać się na temat naszych umiejętności, tego ile jesteśmy na rynku i że stanowimy sympatyczny, młody zespół z milionem pomysłów na minutę. Oczywiście takie informacje też są ważne, ale lepiej skupić się na pokazaniu klientowi korzyści, jakie uzyska po skorzystaniu z naszych usług. Dla większości osób mało ważne jest, jaki staż ma nasza firma i jakie umiejętności mają nasi pracownicy, klientów interesuje jedynie to, co zyskają kupując nasze produkty. Dlatego powinniśmy jasno określić rzeczy istotne dla klienta. Jak to zrobić? Wystarczy zamienić się na chwilę miejscami i wcielić w rolę klienta. Jeśli przymierzamy się do kupna jakiegoś produktu to, czym się kierujemy? Odpowiedź na to pytanie powinna być zawarta w naszej ofercie.
Opisuj produkt poprzez korzyści, zamiast wymieniać jego cechy
Bardzo dużo zależy od tego jak zaprezentujemy nasze produkty. Takie mamy czasy, że trzeba umieć się sprzedać, a sama wysoka jakość produktu może nie wystarczyć, jeśli nie jest poparta dobrym marketingiem. Co znaczy opis poprzez korzyści? Można wymienić cechy produktu, czyli na przykład opisując telefon: model wyświetlacza, pojemność 16 GB, wymiary, waga itp. a można znaleźć zalety i przedstawić je w formie marketingowej: doskonała jakość obrazu poprzez zastosowanie najnowszego modelu wyświetlacza, możliwość zapisu ogromnej ilości zdjęć i filmów dzięki pojemności 16 GB, waga sprawia, że nie jest on żadnym obciążeniem w naszej torebce.
Daj wyraźne polecenie
Czasami musimy po prostu pomóc użytkownikowi podjąć decyzję. Pomimo, że podobają się mu nasze produkty to bez jasnej zachęty może nie dokonać zakupu, dlatego bardzo ważne jest wyraźne polecenie co użytkownik ma zrobić po przeczytaniu reklamy. Dzięki zamieszczeniu sformułowań takich jak: „skontaktuj się z nami”, „przejdź na stronę www” „kup teraz” mamy duże szanse, na pozyskanie klienta.
Wydanie polecenia użytkownikowi jest ważne z tego względu, że często nie chce mu się samemu kombinować jak może kupić ten produkt, więc nic z tym nie robi.
Możliwość skontaktowania się
Zawsze, ale to zawsze użytkownik musi mieć możliwość kontaktu z nami, czy to telefonicznego czy mailowego, a najlepiej jednego i drugiego. Dlatego koniecznością jest podanie go w reklamie. Niestety, ale wiele reklam tego nie ma, przez co przedsiębiorstwo traci możliwość pozyskania klientów. Tak jak opisane to było w punkcie wyżej – nasz potencjalny klient nie będzie tracił czasu na poszukiwanie firmy, której była ta reklama, dlatego my sami musimy zadbać o to, aby miał on podane wszystko na tacy.
Wyżej wymienione przykłady to najczęściej popełniane błędy w marketingu internetowym. Wskazówki, jakie przedstawiono powinny pomóc każdemu, kto prowadzi swoją firmę i nie ma wykształcenia marketingowca w dobrym zarządzaniu działaniami marketingowymi swojej firmy.