Marketing szeptany
Istnieje wiele form marketingu. Jedną z nich jest marketing szeptany, czyli taka najbardziej subtelna forma promocji firmy, jej produktów czy usług.
Większość osób, przy wyborze danego produktu czy usługi kieruje się opiniami innych. Mowa tutaj zarówno o opiniach naszych znajomych, przyjaciół, czy rodziny, ale również o ocenie osób, które mają już swoje doświadczenia z konkretnym produktem, usługą czy specjalistą, do którego chcemy się udać i dzielą się swoim zdaniem na ich temat na przykład na różnego rodzaju forach, blogach czy fanpage’ach.
Marketing szeptany jest dość specyficzną formą promocji, która charakteryzuje się zaufaniem i wiarygodnością wśród odbiorców. To świetny sposób na budowanie marki działalności. Oczywiście trzeba się liczyć z faktem, że ta forma marketingu nie od razu przynosi efekty, ale za to, są one długofalowe.
Tego typu promocja firmy, to nie tylko działania prowadzone przez firmę, ale również przekazywanie opinii zadowolonego klienta dalej w świat. Każdy przedsiębiorca powinien przywiązywać ogromną wagę do jakości produktów czy usług oferowanych i realizowanych przez jego firmę, ponieważ, to od zadowolenia klienta, w bardzo dużej mierze, zależy czy poleci nas on swoim znajomym, czy też wręcz odwrotnie. Czyli można powiedzieć, że wysoka jakość naszej oferty pośrednio jest działaniem marketingu szeptanego.
Marketing wirusowy
W marketingu szeptanym można rozróżnić kilka jego odmian. Jedną z nich jest marketing wirusowy, który bazuje na kontaktach międzyludzkich i wymianie informacji wśród znajomych, partnerów biznesowych itp..
Wirus marketingowy to informacja, która powinna jak najszybciej dotrzeć do jak największej grupy osób. Aby informacja miała siłę przebicia powinna być kontrowersyjna oraz przełamywać panujące stereotypy. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że faktycznie zostanie ona zauważona. Stworzenie odpowiedniej historii o produkcie sprawi, że zostanie on dłużej zapamiętany.
Dużym plusem marketingu wirusowego jest jego samo rozprzestrzenianie się. Dotarcie z reklamą produktu w tej formie marketingu zawsze wykracza poza wcześniej zdefiniowaną grupę docelową. Dzieje się tak, ponieważ informacja sama skłania odbiorców do jej rozpowszechniania, zarówno w formie bezpośredniej jak i pośredniej.
Użytkownik może świadomie brać udział w marketingu wirusowym poprzez udostępnianie informacji dalej z zamian za różnego rodzaju nagrody czy zniżki. Ale istnieje również forma wirusa ukrytego, kiedy odbiorca nie zdaje sobie sprawy, że udostępniając na przykład jakiś film czy zdjęcie, promuje daną firmę czy jej usługi czy produkty.
Brand blogging
Ta forma marketingu wirusowego może polegać na tworzeniu i czynnym prowadzeniu bloga, ale także na opisywaniu naszych produktów przez profesjonalnych blogerów. Pierwsza opcja umożliwia promowanie firmy, tworzenie eksperckiego wizerunku oraz budowanie wiarygodności marki. Prowadząc firmowego bloga możemy nawiązać relacje z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami, co na przykład pozwala nam na dostosowanie się do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Natomiast bardzo dobrym rozwiązaniem, kiedy chcemy, aby nasza firma została zauważona, jest zwrócenie się do osoby, która już prowadzi bloga cieszącego się dużą popularnością. Najczęściej taki bloger otrzymuje od firmy konkretne produkty do przetestowania, a następnie opisuje swoje przemyślenia na ich temat na swoim blogu.
Przy wyborze formy marketingu szeptanego dobrze jest kierować się branżą w jakiej działamy, ponieważ zupełnie inne podejście będzie na przykład w przypadku promocji linii kosmetyków, sprzętu narciarskiego, telefonu itp..