Dzieci i młodzież nie odróżniają reklam od wyników wyszukiwania

Wyniki najnowszego badania brytyjskiej firmy Ofcom wskazują na to, że młodzi ludzie mają problem z odróżnieniem naturalnych wyników wyszukiwania od tych wyników, które są komunikatami reklamowymi.

Takie wnioski mogą dziwić, ponieważ wydaje się, że pokolenie dzieci i nastolatków, które zawsze jest online i niemal nigdy nie rozstaje się z telefonem komórkowym, powinno z łatwością dostrzegać różnicę. Fakt, że tak nie jest może wynikać z tego, że wiele młodych osób nie zdaje sobie sprawy ze sposobów działania wyszukiwarek internetowych.

W grupie badanych w wieku od 12 do 15 lat zaledwie 1/3 potrafiła odróżnić reklamy od naturalnych wyników wyszukiwania, wśród młodszych ankietowanych, w wieku od 8 do 11 była to mniej niż 1/5. Ponadto, aż 20% uważa, że jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawiła się konkretna informacja to musi być ona prawdziwa.

Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do serwisu YouTube. Ponad połowa ankietowanych (53%) w grupie 12-15 lat nie miała świadomości, że prezentowane treści wideo mogą być komunikatami reklamowymi.