Co dolega polskim sklepom internetowym?
Strony e-commerce to jedne z najbardziej popularnych witryn internetowych. Przypatrując się im bliżej, możemy dostrzec pewną prawidłowość. Zdarza się, że czasami bardziej przypominają katalogi internetowe, niż sklepy z pełnym opisem profilu działalności. Niestety, jest to jeden z problemów współczesnego myślenia o konstrukcji sprzedażowej strony internetowej. Prawidłowe jej skonstruowanie i zoptymalizowanie, znajdujących się na niej treści, jest jednym z kilku czynników, wpływających na jej pozycję w wyszukiwarce.
Less is more?
Zaskakujący jest fakt, że maksymalne upraszczanie strony jest dobrze postrzegane nawet przez firmy, profesjonalnie zajmujące się tworzeniem stron i marketingiem internetowym. Dochodzi zatem do sytuacji, w której główna strona sklepu posiada na swoje stronie www:
dużych rozmiarów logo + slogan reklamowy + zdjęcie główne + menu boczne z kategoriami + opcjonalny sidebar
Na dobre zoptymalizowanie strony mają wpływ także inne elementy. Często pomijany jest przynajmniej kilkuset-znakowy tekst w górnej części strony (najlepiej między sidebarem a menu górnym), w którym zostaje jasno nakreślony profil firmy i krótki wgląd w asortyment. Dobry tekst nie obędzie się bez zastosowania najważniejszych słów, najlepiej w dobrym kontekście (np. "Drogi miłośniku chwil radości, trafiłeś do sklepu z zabawkami. Spełniamy marzenia każdego dziecka w wieku od 1 do 99 lat"). Dodatkowo tekst prawidłowo sformatowany (wyboldowany, z kolorową czcionką) może skłonić użytkownika do pozostania na stronie.
O czym warto jeszcze pamiętać?
Po pierwsze o tym, że na stronach kategorii i podkategorii także powinny być zamieszczane krótkie teksty "wprowadzające" do każdego działu. Warto także pamiętać o ustawieniu znaczników meta pamiętając o tym by nie duplikować ich na kolejnych podstronach. Opisy poszczególnych produktów nie mogą być powielane i umieszczane dla produktów o podobnej charakterystyce. Takie powtarzanie tekstu jest powszechnie znane jako Duplicate Content. Najczęściej ma miejsce w przypadku wielokrotnie pojawiających się podstron, w której każda z nich ma inny adres URL. Można się z nim spotkać np. przy dwóch ścieżkach dojścia do jednego produktu dla dwóch różnych kategorii. Rozwiązaniem będzie przekierowanie jednej ze stron na właściwą podstronę.
Więcej o "duplikowanej zawartości strony", jak i o kolejnych problemach dręczących polskie sklepy, dowiecie się w następnych artykułach.