Duplicate content
Duplikowanie treści jest częstym problemem źle zoptymalizowanych e-sklepów. Z problemem tym borykają się sklepy o dużym asortymencie i korzystające ze źle przygotowanych szablonów CMS. Duplicate content to przynajmniej dwie strony w obrębie serwisu o takiej samej lub podobnej treści. Kiedy możemy mówić o jego występowaniu?
Skąd się biorą zduplikowane treści?
Mamy z nim do czynienia w przypadku serwisów, których podstrony się nie indeksują lub są daleko w listach wyników (SERP). Duplicate content ma miejsce w dwóch przypadkach:
- kopiowanie treści z stron wewnętrznych i zewnętrznych np. ze strony producenta i niewprowadzanie w nim żadnych zmian lub nieznaczna jego modyfikacja;
- indeksowanie się dwóch i więcej podstron o jednakowej treści.
W pierwszej sytuacji, duplikacja treści wynika głównie z zaniedbania. Teksty kopiuje się i umieszcza na kolejnych podstronach. Dotyczy to przede wszystkim sklepów z ofertą podobnych do siebie produktów. Najprostszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest napisanie unikalnych tekstów. Proste? Niestety nie dla wszystkich twórców stron. Zróżnicowana treść w znaczący sposób wpływa na sprzedaż i jej konwersję w sklepach internetowych. W obszarze powielania tych samych treści, należą także takie same meta tagi (title i description) na wielu podstronach. Powinny one zostać niezwłocznie zmodyfikowane.
Do błędów w obrębie skryptu strony, należy indeksowanie się dwóch i więcej podstron. Najczęściej dochodzi do niego w przypadku nieprzekierowywania adresów URL. Dwie strony http://www.naszsklep.pl i http://naszsklep.pl dla użytkowników niczym się nie różnią, ale Google traktuje je jako dwie różne strony o takiej samej treści. Oprócz stron z www i bez www, duplikowane strony mają miejsce w następujących sytuacjach:
- przyrostki /index.php i /index.html np. http://naszsklep.pl/index.php;
- przyrostki /pl, /hl?=pl i inne wersje językowe np. http://naszsklep.pl/pl;
- sortowanie produktów;
- takie same produkty, umieszczane w różnych kategoriach i podstronach.
Przekierowanie 301
Kiedy stosować przekierowanie 301, a kiedy dyrektywę rel=”canonical”? Liczbę przekierowań 301 ogranicza się tylko do niezbędnej ilości, aby usunąć duplikowanie zewnętrzne (www i bez www, index.php, katalogi językowe). Odsyłam w tym celu do pliku .htaccess. Przy sortowaniu produktów i takich samych produktach na różnych podstronach, bardziej wskazane jest przypisanie tzw. strony kanonicznej. Dyrektywa ta wskazuje robotom Google, która podstrona posiada oryginalną treść.
Nie wszystkie strony powinny indeksować się w Google. Dotyczy to m.in. podstron z regulaminem i koszykiem czy strony do druku. Aby zapobiec indeksacji, należy umieścić odpowiednią adnotację w pliku robots.txt lub rel=”noindex, nofollow” w kodzie źródłowym podstron.
Sklepy internetowe
W ostatnim czasie, Google zwraca coraz większą uwagę na polskie sklepy. Niektórzy ich właściciele dostali alerty w swoich panelach Google Webmaster Tools z informacjami o niskiej jakości treści na stronach. Prawdopodobną ich przyczyną była właśnie duplikacja treści. Napisanie dobrych tekstów i zoptymalizowanie strony głównej i podstron z produktami, to sprawdzone metody radzenia sobie z tym problemem. Dla dobrego indeksowania się strony i osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarki, warto poświęcić treściom na stronie nieco więcej uwagi.