Jak pozycjonować stronę www? 4 praktyczne porady
Samo stworzenie strony internetowej to dopiero początek walki o zdobycie uznania wśród internautów. Nawet jeżeli przy jej powstawaniu zostaną wykorzystane najnowsze rozwiązania dedykowane, to żadna firma nie obędzie się bez strategii marketingowej dostosowanej do profilu swojej działalności.
Pierwszym i najważniejszym elementem kampanii reklamowej w Internecie, jest pozycjonowanie. W ramach technik SEO wyróżnia się wiele strategii, które w miarę upływu czasu ewoluują wraz z wprowadzanymi zmianami w algorytmie Google. Pomimo tego, że pozycjonowanie stron internetowych ciągle zmienia swoje oblicze, to wciąż istnieje kilka najważniejszych zasad, które powinien znać każdy programista stron / agencja / właściciel firmy, i które precyzyjnie określają jak pozycjonować stronę www. Poniżej wymieniłem 4 najważniejsze kroki kluczowe w promowaniu strony w wyszukiwarce.
Krok 1 – Przede wszystkim optymalizacja
Dobrze zoptymalizowana strona www jest połową sukcesu tylko wtedy, gdy idzie w parze z wartościowymi treściami na stronie. Poza optymalizacją treści (np. równomiernym rozmieszczaniu fraz kluczowych, nagłówków, linków, fragmentów wyboldowanego tekstu), nie należy zapominać o optymalizacji elementów, na które pozornie użytkownicy nie zwracają uwagi. Można do nich zaliczyć chociażby optymalizację grafiki na stronie, poprzez przypisanie im wartości w atrybucie alt dla znacznika . Przeprowadzając optymalizację, należy zwracać uwagę również na usability (użyteczność w oczach typowego użytkownika) i prędkość wczytywania się strony.
Krok 2 – Frazy z długiego ogona "long tail" - idealne dla start-upów
Wartościowy content na stronie głównej i podstronach w połączeniu z technikami SEO, może przynieść zaskakujące rezultaty. W taki właśnie sposób „wartościowe” strony, mające niedużą liczbę wszystkich linków przychodzących, mogą zwiększać ruch na stronie chociażby poprzez publikowanie tematycznych artykułów. Strony e-commerce, stosujące tego typu frazy mogą się pozycjonować na nietypowe kategorie produktów lub nawet pojedyncze produkty ze swoje oferty.
Krok 3 – Skąd pozyskiwać linki?
Jeszcze do niedawna katalogowanie było najpopularniejszą techniką pozycjonowania. Obecnie znaczenie katalogów jest coraz mniejsze i należy przypuszczać, że są one traktowane przez roboty Google jako małowartościowe. Inaczej sprawa przedstawia się w odniesieniu do katalogów działających na zasadzie profili firmowych z pełnymi danymi adresowymi.
Wartościowe linki pochodzą z artykułów sponsorowanych, zamieszczanych na blogach i portalach, powiązanych z branżą, w której obraca się firma. Niezwykle skuteczne może okazać się także prowadzenie własnego bloga firmowego, przy założeniu że zostanie on dobrze wypromowany. Linki można uzyskać również z własnych źródeł, a więc z tzw. stron zapleczowych, w formie poradników, forów tematycznych czy blogów z recenzjami.
Krok 4 – Stała kontrola wydarzeń na stronie
Każdy właściciel serwisu internetowego powinien zainstalować narzędzie Google Webmaster Tools. Jest ono niezwykle użyteczne przy kontrolowaniu indeksacji poszczególnych podstron, linków dochodzących, jak i monitorowaniu wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu strony. Dodatek ten jest również niezbędny, aby jak najszybciej reagować gdy na stronę zostanie nałożony filtr Google, co wynika m.in. z użycia złych technik SEO lub tzw. depozycjonowania (negatywnego SEO) stosowanego przez konkurencję.
Powyższe rady jak pozycjonować stronę www, warto wprowadzać zarówno już w fazie koncepcyjnej powstawania strony, jak i w trakcie sukcesywnego jej promowania w Internecie. Efekty ocenicie sami.