5 sposobów na pozyskiwanie fanów na Facebooku
Temat social mediów rozkręca się coraz bardziej. Coraz więcej firm rozumie, że PR i komunikacja z otoczeniem przenosi się na socialmediowe profile. Także coraz więcej uwagi poświęca się pracy nad nimi. Jedno pytanie wciąż pozostaje niezmienne: Jak pozyskiwać fanów?
#1 Facebook Ads
Ponieważ Facebook jest darmowym portalem społecznościowym, wśród jego użytkowników możemy znaleźć wielu sceptyków płacenia za zdobywanie fanów. Jest to powód, dla którego reklama kontekstowa nie cieszy się dużą popularnością wśród właścicieli firmowych fanpejdży. Prawdą jest, że fanpejdże stały się obecnie jednymi z najciekawszych i najmocniejszych narzędzi marketingu internetowego. Firmowy profil na Facebooku to nie tylko sposób komunikacji z obecnymi „fanami”, ale także generowanie ruchu, który może zaowocować w pozyskanie nowych Klientów.
Reklama na Facebooku jest opłacalna i skuteczna wtedy gdy jesteśmy w stanie określić swoją grupę docelową. Choć Facebook Ads jest rozliczane w systemie CPC (cost per click) to bez dobrej strategii doboru potencjalnych odbiorców, nie otrzymamy spodziewanych efektów i zwrotów z inwestycji. Z reklam na Facebooku najczęściej korzystają firmy odzieżowe, drogerie, apteki, księgarnie, biura podróży – ich grupa docelowa jest szeroka.
#2 Nagroda za dołączenie do grona fanów
Użytkownicy Facebooka są zachęcani do dołączenia do społeczności poprzez obietnicę nagrody po zgromadzeniu odpowiedniej liczby fanów. W praktyce wygląda to w ten sposób, że ogłasza się nagrodę dla 2000 fana, który polubi nasza stronę.
Jest to dobry sposób na pozyskanie nowych fanów, lecz raczej ich aktywność na profilu objawiająca się lajkami, komentarzami, udostępnieniami, będzie bliska zeru.
Przybliżony koszt pozyskania 1 fana określa się poprzez podzielenie wartości oferowanej nagrody przez liczbę pozyskanych, w tym okresie, fanów.
#3 Spamerskie aplikacje i wirusowe udostępnianie
To rodzaj pozyskiwania fanów, którego wyjątkowo nie polecam. Użytkownik klikając w podstawiony link jest kierowany do filmu czy serwisu, na którym kliknięcie w jakiekolwiek miejsce na stronie spowoduje automatyczne polubienie danego fanpejdża, a często dodatkowo wyśle z automatu komentarz na już wcześniej zalajkowanych fanpejdżach czy profilach znajomych. Zapewne już nie raz spotkałeś się na swojej tablicy z dziwnymi postami znajomych, czy komentarzami.
Wirusowe zdobywanie lajków nie prowadzi do niczego innego poza wygenerowaniem liczby fanów. Nie będą to raczej aktywni członkowie społeczności, często nie są także w gronie zainteresowanych daną tematyką. Są po prostu przypadkową liczbą pechowców, którzy mieli tę wątpliwą przyjemność zaufania wirusowym linkom.
W wyniku takiego pozyskiwania fanów istnieją dwa główne zagrożenia: niewygodne komentarze zdenerwowanych „fanów”, którzy zorientowali się, że nigdy nie wchodzili na dany fanpejdż, a już na pewno go nie lajkowali, w wyniku czego powstaje zagrożenie nr dwa, czyli odlajkowanie profilu i nadszarpnięty wizerunek.
#4 Wymiana lajków
Darmowym sposobem na pozyskanie lajków jest wzajemne udostępniania fanpejdża z innymi, podobnymi tematycznie do naszego, profilami. Jeśli nasza firma zajmuje się produkcją akcesoriów kuchennych, możemy wzajemnie udostępnić profil ze stroną, która nie stanowi konkurencji, lecz proponuje pokrewny asortyment, np. kuchenne fartuchy, zdrową żywność, itp. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli użytkownik interesuje się tematyką zdrowego odżywiania, zainteresują go także akcesoria i narzędzia do gotowania.
Jest to także dobry pomysł na budowanie sobie siatki potencjalnych partnerów biznesowych.
#5 Siostrzane fanpejdże
Promować własny fanpejdż możemy także dzięki stworzeniu kilku własnych „farm lajków”, oscylujących wokół tematyki jaką zajmuje się nasza firma. Działa to na podobnej zasadzie co w przykładzie #4, z tą różnicą, że fanpage jest naszą własnością i fanpejdż firmowy możemy promować na nim w wybrany przez nas sposób. Oczywiście nie przesadzając z częstotliwością udostępniania postów...
Warunki są dwa. Nazwa siostrzanego fanpejdża/fanpejdży musi być chwytliwa, a sama tematyka nawiązywać do działalności firmy.